Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 11.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Nádraží čeká obří rekonstrukce za miliardy. Začne ještě letos

Zprávy z regionu

9.10.2012

Autor: Jan Procházka

Olomoucké nádraží se konečně dočká. Ještě do konce roku by měla začít obří rekonstrukce celého železničního uzlu za více než tři miliardy korun. Vznikne nové nástupiště, výrazně se zvýší kapacita nádraží a opraven bude také nevábný podchod. Cestující se ale musí připravit na značná omezení, která potrvají tři roky.

Rekonstrukce začne ještě letos

Olomoucké nádraží se po letech slibování snad konečně dočká rekonstrukce. Monstrakce za tři miliardy korun je už na spadnutí, investor - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už soutěží zhotovitele stavby. "Jméno bychom měli mít do několika týdnů, soutěž ale oficiálně končí až po uplynutí zákonných odvolacích lhůt. Hned poté předáme staveniště a může se začít," přiblížil náměstek generálního ředitele SŽDC Petr Šlegr. Podle jeho slov by se na základní kámen mělo klepat ještě letos. Stavba pak potrvá až do konce roku 2015. Investice si vyžádá částku 3,1 miliardy korun, osmdesát procent z ní ale pokryje dotace z fondů Evropské unie.

Nová nástupiště, podchody i podjezdy

Stavební práce během následujících let promění nádraží a celý olomoucký železniční uzel k nepoznání. Pro cestující bude asi nejmarkantnější změnou odbavovací systém. Dosavadní nástupiště totiž projdou radikální proměnou a přibude i jedno nové. "Hlavním cílem je usnadnit lidem přestup. Nestačí mít rychlé vlaky, je důležité, aby přesun mezi nimi probíhal pokud možno hladce," shrnul Šlegr. Vlaky z jednotlivých směrů tak podle něj budou mít svá pevná nástupiště, obvyklé přestupy navíc budou zajištěny tak, aby cestující nemuseli mezi nástupišti vůbec přecházet. "Například spojení Praha Přerov tak bude realizováno v rámci jednoho nástupiště," upřesnil Šlégr. Klíčový bude podle něj i vznik nového, pátého nástupiště. Tam budou zastavovat hlavně regionální vlaky směřující na sever kraje.

Cestující uvítají i kompletní opravu stávajícího podchodu k nástupištím. Zcela nový význam dostane i takzvaný nový podchod, který spojuje přednádraží s Hodolany. "Bude vybaven novým informačním systémem, takže cestující vybavení jízdním dokladem vůbec nebudou muset využít budovu nádraží," prozradil Šlégr.
Rekonstruovat se ale zdaleka nebude jen nádraží. "Bavíme se o úseku třinácti kilometrů. Dotkne se to například i osmi mostů," podotkl Václav John z olomoucké pobočky SŽDC. Opravy se tak doščká třeba železniční podjezd u depa v Pavlovičkách. Myší díra či zchátralý most v černovírském lese. Zcela nově se také vybuduje elektronický zabezpečovací systém stanice. Vznikne taky na čtyři sta metrů protihlukových stěn.

Cestujicí čekají tři roky chaosu

Přestože se SŽDC bude dle slov svých čelních představitelů snažit dopady na cestující minimalizovat, čekají je krušné časy. "Základním předpokladem je existence druhého podchodu, čímž je zajištěna bezpečná dostupnost nástupišť. Bez podchodu by oprava v takovém rozsahu byla jen těžko možná," domnívá se John. Cestující podle něj budou muset věnovat pozornost informačním cedulím, prostřednictvím kterých se dozví, kudy se dostanou ke svému spoji. "Bude to hodně náročné, ale zvládneme to," ubezpečil John a dodal, že cestující v Olomouci právě díky "záložnímu" podchodu nečeká na nádraží takové drama, jaké nyní zažívají v Přerově, kde probíhá podobně rozsáhlá rekonstrukce a lidé se motají téměř doslova mezi vagony.
Dopad na silniční dopravu bude podle SŽDC minimální. Motoristů se dotknou pouze opravy mostů, uzavírky potrvají maximálně několik týdnů.

Jan Procházka

Reklama

JUDr. Petra Langerová, Ph.D., LL.M., advokátní kancelář

Katalog firem » Služby » Advokáti

Advokátní kancelář poskytuje právní služby v Olomouci a Šternberku zejména v oblasti rodinného, občanského a trestního práva. Důraz je kladen na osobní, lidský přístup, dlouholeté zkuš...