Reklama

Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela, venku je 3.6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Bitva o železnici: Jančurův vlak vyjede
 v sobotu, ČD proti němu nasadí Elephanty

Zprávy z regionu

7.5.2010

Autor: Jan Procházka

Spor mezi podnikatelem Radimem Jančurou, který by rád provozoval regionální železniční dopravu, a krajem, který dal přednost Českým drahám, konečně od mediálních přestřelek míří na koleje. Do Olomouce dorazil žlutý vlak Jančurovy společnosti RegioJet. Od soboty začne vozit cestující na trati Olomouc – Uničov. Za pět korun. Své želízko v ohni proti němu mají i České dráhy. Ty ve stejném čase a prakticky na stejné trati nasadí moderní City Elephanty. Květen bude pro cestující vlakem určitě zážitkem. Poprvé v historii se o ně někdo přetahuje.

Jančura: slibotechna, nebo revolucionář?

Podnikatel Radim Jančura není v dopravě nováčkem. Žluté autobusy jeho společnosti Student Agency křižují Evropu a firma získává jedno ocenění za druhým. Řeklo by se, dobrý partner, kterému se dá věřit. Přesto když Jančura před časem přišel s nápadem žluté expanze na koleje, vypadalo to jako sci-fi a málokdo mu věřil, že něco takového dokáže. Jenže společnost RegioJet představila projekt, který sice vypadá v zemi, kde většina vlaků pochází z šedesátých let, pohádkově, podle Jančury se však jedná o pouhý standart. "To není sci-fi, to je něco, co je na západě naprosto běžné," hájí se podnikatel. Se svým projektem se RegioJet chtěla ucházet o provozování regionální dopravy v krajích. Ty ho však označily za šarlatána a podepsaly smlouvu s Českými drahami. Jedna z největších zakázek v České republice v celkovém objemu 150 miliard korun proběhla bez výběrového řízení. A to i přesto, že Jančurova firma nabízela nižší cenu a vyšší kvalitu.


Radim Jančura se rozhodl s kraji bojovat. Spustil reklamní kampaň, ve které upozorňoval na neférové jednání. A pár týdnů před volbami přijíždí na palubě vlastního vlaku. "Chceme ukázat, že to opravdu není pohádka. Vlaky samozřejmě nakoupíme, až pokud se nám podaří získat zakázku. Abychom však cestujícím dokázali, že to myslíme vážně, půjčili jsme si na leasing soupravu Desiro, kterou budeme měsíc jezdit na trati Olomouc – Uničov," řekl dnes Jančura po příjezdu do Olomouce.

České dráhy reagují na zjevení konkurence nevídaným krokem. "Už když jsme jezdili v Ústeckém kraji, zničehonic se na kolejích objevily moderní City Elephanty, přestože tam do té doby jezdily stařičké rozhrkané vláčky. Očekáváme, že něco podobného udělají dráhy i zde," prorokoval Jančura dnes ráno.
Krátce po druhé hodině odpoledne vydaly České dráhy tiskové prohlášení, ve kterém oznamují, že během května cestujícím představí novinku, moderní vlaky City Elephant a Regio-Shuttle, které sice v kraji jezdit nebudou, jejich komfort je však srovnatelný s elektrickými soupravami, které dráhy plánují pro krajskou dopravu zakoupit. "České dráhy chtějí ukázat všem cestujícím Olomouckého kraje, že se plánovaná obnova a investice do nových vozů stává realitou. V našem kraji plánujeme nákup jiného typu vozidel, nízkopodlažní elektrické soupravy. Jejich vybavení a komfort pro cestující je však plně srovnatelný s úrovní cestování v prezentovaných CityElefantech. Cestující si tak již nyní mohou prakticky vyzkoušet, jaký komfort nabídnou nové vlaky Českých drah, které pro Olomoucký kraj během několika měsíců objednáme," uvádí ve zprávě Petr Holánek, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Olomouci.

Věc nevídaná! Dráhy bojují o cestující

Cestující se v květnu dočkají něčeho, co na kolejích ještě nezažili. Dopravce se k nim začíná chovat jako k platícím zákazníkům a ne položkám, které je potřeba jen přemístit. Jančurovo Desiro se bude míjet s vlaky Regio-Shuttle na trati Olomouc – Uničov a Olomouc – Senice na Hané. Cestující si tak budou moci vybrat, s kým se svezou. České dráhy nasadí nové vlaky i na další tratě. Jezdit budou z Nezamyslic do Zábřeha, z Olomouce do Moravského Berouna a Drahanovic. V červnu se však vše vrátí do starých kolejí. Podle drah jen dočasně. Podle mluvčího ČD Petra Štáhlavského uzavřela společnost v úterý kontrakt na 33 vozů Regio-Shuttle. Na tratích by se mohly objevit v řádech měsíců. Nevzdává se ani Radim Jančura. Jeho vize železniční dopravy je velmi odlišná od reality, na kterou jsme zvyklí. "Dopravce musí nést odpovědnost. Cestující nemůže doplácet na to, že dopravci stávkuje strojvůdce nebo že se někde něco porouchalo. Garantujeme dodržování jízdního řádu a v případě zpoždění jsme připraveni nést za to následky v podobě pokut a vracení jízdného," zdůraznil Jančura. Cestujícím chce nabízet komfort, na který podle něj mají právo: Nízkopodlažní soupravy, klimatizaci, čistá WC, internet, elektrické zásuvky a občerstvení. S podobnými novinkami se chystají přijít i ČD. "Soupravy budou nízkopodlažní, vnitřní prostor bude klimatizovaný. Samozřejmostí je moderní bezbariérová toaleta. Ve vlaku bude audiovizuální informační systém přinášející zprávy o průběhu jízdy, zastávkách a mimořádnostech," informoval Petr Šťáhlavský. Jančura navíc slibuje i zhruba o dvacet procent nižší jízdné.

Kraj: Jančura by vyjel až za tři roky

Proč tedy kraje nechtějí ambiciózního podnikatele na koleje pustit? "Problém není v kolejích. Ty patří státu a pronajmout si je není příliš drahé. Regionální dopravu si však objednává kraj, který ji zároveň i dotuje. Bez dotací se po kolejích v regionech jezdit nedá," vysvětlil Jančura.
Představitelé Olomouckého kraje dnes znovu uvedli své argumenty, proč pro ně nabídka RegioJetu nebyla výhodná. "Zatímco smlouva o dlouhodobé spolupráci s Českými drahami nám garantuje rozsah dopravy ve výši 5,9 milionu vlakokilometrů, RegioJet nabízel pouze 5,146 milionu vlakokilometrů, což je podstatný rozdíl," uvedl hejtman kraje Martin Tesařík. To však podle obchodního ředitele Jiřího Schmidta není pravda. "Pánové si tu nabídku nejspíš špatně přečetli. Měla dvě části a oni nesečetli dvě čísla," ohradil se Schmidt.
Hejtmanovi však vadí i to, že by žluté vlaky na koleje nevyjely hned. "RegioJet nabízel náběh dopravní obslužnosti až od prosince roku 2012 a plný provoz až v roce 2014. Jak bychom ale zajistili veřejnou dopravu do té doby?" ptá se Tesařík, podle nějž navíc uzavřená smlouva s ČD umožňuje čerpat stomilionové dotace z regionálního operačního programu na obnovu vozového parku. "Už teď je tak domluvený nákup tří nových souprav, které budou jezdit na tratích Zábřeh - Šumperk a Prostějov - Nezamyslice," dodal hejtman. Radim Jančura se ale hájí: "Jistěže není možné za týden po podepsání smlouvy přijet s novými vlaky. Právě proto existují takzvané překlenovací smlouvy. Co se týče obnovy vozového parku, my bychom ji nepotřebovali. Nabídli jsme hned od začátku nové soupravy."

RegioJet: Hejtman nemluví pravdu

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Aloise Mačáka nebyl způsob podání nabídky soukromého dopravce seriózní. "Nabídka RegioJetu přišla až 14. listopadu loňského roku, tedy čtrnáct dní před podpisem memoranda s Českými drahami. Za tak krátkou dobu nebylo možné si předložený návrh ani pořádně prostudovat. A hned dva týdny po doručení návrhu svolává RegioJet tiskovou konferenci, na níž náš postup kritizuje," konstatoval Mačák. Obchodní ředitel Jiří Schmidt potvrdil, že společnost skutečně nabídku odeslala v listopadu. "Kraj ji ignoroval a vyjádřil se až v lednu. Přitom jsme nabídli provoz moderními a bezpečnými vlaky v plném rozsahu na všech tratích s roční úsporou 46 milionů korun," upozornil Schmidt. RegioJet už v prosinci podal na hetmana Tesaříka a náměstka Mačáka trestní oznámení za údajnou umělou manipulaci s čísly. "Oba pánové médiím sdělili médiím, že cena Českých drah je poloviční, než ve skutečnosti podepsali," řekl Schmidt. Dráhy podle něj dostanou za vlakokilometr 93 korun, hejtman a jeho náměstek však v prosinci hovořili o částce necelých šedesáti korun.

Ať už má pravdu kterákoliv strana, skutečným vítězem by mohli být cestující. I takový gigant, jako jsou České dráhy, totiž konečně začíná investovat miliardy do komfortu, který tu desítky let scházel. Postupně modernizuje a obnovuje svůj vozový park a snaží se zlepšovat služby, z kolejí sice pomalu, ale přece jen mizí soupravy staré několik desítek let. Zda dostane šanci i ambiciózní Jančura se možná rozhodne až v Bruselu, podnikatel se totiž chce hájit všemi prostředky. Revoluci však dělá už teď. Sice malou, ale poučka o větru a bouři se pomalu začíná naplňovat.

Jan Procházka

Reklama

Telegraph Pulse

Katalog firem » Kultura a umění

Telegraph Pulse. 1. kavárna a restaurace 2. jedinečná kuchyně, výjimečný gastro zážitek 3. polední obědové menu, brunche, snacky, dezerty 4. cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum. ...