Reklama

Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří, venku je 3.9 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Budoucnost Metropolu: Artové projekce  pro studenty i seniory, kino na přání

Kultura

23.11.2010

Autor: Jan Procházka

Nové vedení kina Metropol dnes definitivně odtajnilo své plány do příštího roku. Budoucnost posledního kamenného biografu v Olomouci vidí v programu, který bude ušit na míru několika zájmovým skupinám: studentům, seniorům či rodinám s dětmi. Skončit má také nerovný boj s multikinem, v Metropolu už se nebudou promítat vychladlé kasovní trháky, na které většinou chodilo jen pár desítek lidí.

Řešení krize? Nové mladé tváře!

Kino Metropol se v krizi potácí už několik let. Po otevření multikina mu ubylo zhruba sedmdesát procent diváků, aby ho udržel nad vodou, musel jeho provozovatel Jan Joukal zavřít kdysi populární kina Lípa a Central. Konec však v poslední době hrozil i Metropolu. Filmové novinky distributoři nabízejí kamenným kinům až s několikaměsíčním zpožděním, kdy už diváky nezajímají, alternativní program postrádal hlubší koncepci. Navíc se kino začalo potýkat i s technickými obtížemi, stále více distributorů dává přednost digitálním kopiím, na jejichž projekci Metropol dosud není zařízený. Provozovatel Joukal se proto rozhodl k radikálnímu řešení. "Dlouho jsem přemýšlel, jak tu situaci zvládnout. Nakonec jsem se rozhodl přenechat vedení kina mladším, s novými nápady, které se nebojí uvést v život," sdělil na dnešní tiskové konferenci. Pomyslný štafetový kolík po něm v lednu převezme trojice žen - Veronika Klusáková jako programová ředitelka, Irena Chmelová jako výkonná ředitelka a Michaela Hečková, která bude mít na starosti propagaci.

Program šitý na míru

Aby Metropol přežil, bude se muset výrazně proměnit. Nové vedení chce zájem diváků vzbudit hlavně programem, který bude šitý doslova na míru. "Chceme s diváky komunikovat, zjišťovat, o co mají zájem, a vycházet jim vstříc. Plánujeme například spustit jakýsi filmový jukebox, tedy kino na přání. Už teď je na internetu i ve vestibulu anketa, takový první průzkum," uvedla budoucí programová ředitelka Klusáková.
Koncepce programu bude zaměřená hlavně na takzvané artové snímky, určené pro náročnější publikum. "Budeme vybírat z etablovaných režisérů, kteří jsou tu třeba méně známí, ale jejich produkce si zaslouží pozornost. Zaměříme se hlavně na novinky v této oblasti, které budeme přinášet každý týden. Prostor chceme dát i české tvorbě," vysvětlila Klusáková. Kino se podle ní bude snažit projekce zacílit na jednotlivé skupiny. "Klíčoví jsou pro nás studenti, budeme však připravovat i program pro rodiny s dětmi a to nejen v kině, ale i v naší kinokavárně, kde si děti budou moci vychutnat třeba pohádku v sedě na koberci," poodhalila část plánů Klusáková. Kino se chystá i na seniory, kteří sem obvykle moc nechodí. "Myslíme si, že je to hlavně proto, že projekce bývají večer. Program pro ně tedy budeme dávat mnohem dřív," upřesnila Klusáková.
Kino vsadí i na osvědčené přenosy z Metropolitní opery, nově je doplní o moskevský či pařížský balet.

Ochočené sedačky i kafe s režisérem

Nápadů, jak z anonymní budovy udělat kino, které bude divák považovat skutečně za "své", má nový tým více. "Vymyslely jsme třeba možnost adoptovat si sedačku. Funguje to podobně, jako když si v zoo adoptujete nějaké zvířátko. Za minimální cenu 1500 korun bude sedačka na tři roky vaše," usmívá se výkonná ředitelka Chmelová. Neznamená to ovšem, že by si tím divák předplatil vstup do kina. "Je to jakési symbolické vyjádření podpory. Zájemce o sedačku získá několik volných vstupenek a další výhody, sedačka bude opatřena jeho jménem. Neznamená to ovšem, že by si na ni nemohl sednout někdo jiný," vysvětlila Chmelová.
Slavnostní otevření "nového" kina je naplánováno na 11. února. Předtím se ovšem Metropol na více než měsíc uzavře. Důvodem je budování nové kavárny, která vznikne v předsálí. "Neplánujeme žádné stavební úpravy, kavárna vznikne pouze přestavbou prostoru. Nechceme ale diváky obtěžovat, proto raději kino uzavřeme," upozornila Chmelová. Kavárna by se podle ní mohla stát novou platformou pro setkávání filmových fanoušků před i po představeních, neformální diskuze s tvůrci i místem k zastavení během dne.

Kdo není digitální, není

Už příští rok v létě se Metropol konečně dočká digitalizace. Pokud by tak neučinil, mohlo by se stát, že do několika let přijde o veškeré novinky. Distribuce na klasickém filmovém pásu totiž pomalu končí a stále častěji společnosti dodávají jen harddisk s filmem, který ovšem zatím Metropol nedokáže přehrát. Součástí projektu za více než tři miliony korun bude i zprovoznění projekce v populárním formátu 3D. Na invazi jedniček a nul mezi filmové diváky už přislíbilo svou finanční pomoc i město. "Máme slíbeny zhruba dva miliony korun, doufáme i ve státní podporu," řekla Chmelová.

S existenčními problémy se v současné době potýká většina klasických kin. Některá zanikla, jiná se transformovala do multikulturních center nebo vsadila právě na alternativní program pro náročnější diváky. Že by v Olomouci mohlo nové vedení Metropolu s touto strategií uspět, napovídá i pohled do statistiky. Zatímco několik měsíců starou novinku navštíví jen pár desítek diváků, na film, který jinde k vidění není, běžně dorazí půl druhé stovky filmových fandů.

Jan Procházka

Reklama

Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Emanuela Pöttinga a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Olomouc

Katalog firem » Vzdělávání a školství » Střední školy

Škola působí ve vzdělávání zdravotnických pracovníků od roku 1948, poskytuje úplné střední a vyšší odborné vzdělání a patří dnes k největším zdravotnickým školám v České rep...