Reklama

Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek, venku je 6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Jak se stěhuje letadlo? Během převozu obřího prototypu asistovali i zdvihači trolejí

Zprávy z regionu

27.4.2011

Autor: Jan Procházka

Měla to být chlouba československého leteckého průmyslu. Letoun L-610 měl přepravovat čtyřicet cestujících a stačila mu kilometr dlouhá travnatá dráha. Místo toho však uprostřed devadesátých let vývoj slibného a téměř hotového typu skončil. Zůstalo jen několik prototypů. Jeden z nich bude vévodit expozici olomouckého leteckého muzea. Jeho přeprava však nebyla vůbec jednoduchá.

Hořký konec chlouby leteckého průmyslu

Dvacet jedna metrů dlouhý, osm metrů vysoký, rozpětí křídel dvacet šest metrů. S těmito parametry se letoun L-610 stal největším československým dopravním letadlem. Jeho vývoj začal na počátku osmdesátých let, do vzduchu se první prototyp dostal na konci roku 1988. Po revoluci jeho vývoj pokračoval ve spolupráci s kanadskou firmou. Postaveno však bylo jenom šest kusů, v polovině devadesátých let byl projekt zastaven. "Je to škoda. Jednalo se totiž o velmi kvalitní letadlo. Ke vzletu mu stačila osm set metrů dlouhá dráha, přistávat mohlo prakticky kdekoliv. Na trávě, štěrku, betonu, do kopce... Navíc nepotřebovalo žádnou složitou údržbu a opravit se dalo doslova na koleně," vyzdvihl klady letounu prezident olomouckého leteckého muzea Zdeněk Svobodník.

Stroj měl sloužit na vnitrostátních linkách, největší zájem o něj jevil Sovětský svaz. "Firma však zkrachovala a dnes už je zbytečné spekulovat, proč tento nadějný projekt opravdu skončil. Svou roli v tom nepochybně sehrál konkurenční boj," domnívá se Svobodník.

Letadlo muselo po silnici

Olomouckému leteckému muzeu se podařilo získat jeden z prototypů k dlouhodobé zápůjčce. Dostat ho z Kunovic, kde byl umístěn, do Olomouce, však nebylo vůbec jednoduché. Už dávno totiž nebyl ve stavu, kdy by stačilo roztočit vrtule a odlepit se od země. "Jediná možná přeprava byla po silnici. Vzhledem k rozměrům jsme však museli oslovit firmu, specializovanou na nadměrné náklady," přiblížil mluvčí muzea Tomáš Kelnar. Letadlo sice cestovalo bez křídel, nepodařilo se však demontovat směrovku. "Byli jsme proto moc vysocí a tak se musela volit cesta bez tunelů a podjezdů," řekl Kelnar. Na některých místech museli kvůli transportu zdvihat tramvajové či trolejbusové troleje.

Konvoj vyjel z Kunovic včera kolem šesté hodiny odpoledne, do Olomouce dorazil před osmou. Na několik desítek minut zablokoval dopravu na třídě Míru. Právě tady totiž pracovníci dopravního podniku museli nadzvedávat dráty, aby mohlo letadlo projet. "Jinak cesta probíhala bez problémů. Mnohem obtížnější bylo nakládání. To trvalo od rána, samotná příprava na převoz byla mnohem delší. Strávili jsme v Kunovicích několik pracovních víkendů," doplnil Kelnar.
Letadlo teď bude přemístěno do hangáru, kde ho pracovníci muzea opět složí.

Návštěvníci se podívají i dovnitř

"Olomoucký" prototyp s označením OK-UZB sloužil jako létající laboratoř. Testovalo se na něm chování stroje v různých podmínkách. "Piloti měli za úkol vyzkoušet různé mezní situace, například ztrátu rychlosti. Proto na palubě nebyly klasické sedačky, ale různé měřící přístroje a pracoviště techniků. Právě do této podoby bychom chtěli letadlo zrekonstruovat a umožnit návštěvníkům, aby si celým strojem mohli projít," přiblížil mluvčí muzea Tomáš Kelnar.

Kdy se ale návštěvníci do letounu podívají, zatím není jasné. "Na interiéru budeme pracovat a věřím, že se nám podaří zpřístupnit ho během tohoto roku," doufá Kelnar. Prototyp, který má olomoucké muzeum zapůjčen z Kunovic, naposledy vzlétl v roce 1997. Od té doby chátral. Návštěvníci si ho mohou alespoň zvenčí prohlédnout už v sobotu, kdy v muzeu začne letošní sezona.

Jan Procházka

Reklama

Přirozenou cestou

Katalog firem » Obchod » Zdravá výživa

Srdečně Vás zveme do naší prodejny Přirozenou cestou na Dolním náměstí č. 8/9. Nabízíme produkty pro radost a zdraví. Těšíme se na vás.

Filip