Reklama

Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 10.4 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Už jsou dva. Na olomoucký heliport dnes ze Slovenska přelétla druhá Agusta. K dispozici tak vždy bude záložní stroj.

Konečně. Záchranářům dorazil záložní vrtulník

Zprávy z regionu

16.2.2017

TEXT + FOTO: JAN PROCHÁZKA

Nový provozovatel letecké záchranné služby, slovenská firma ATE, už má v Olomouci dva vrtulníky Agusta. Záložní stroj přitom měl být k dipozici hned od začátku ledna, jak to ukládala smlouva. Jeho potřeba se ukázala záhy po zahájení činnosti: vrtulník kvůli technickým problémům musel nouzově přistát i s pacientem a přestože se závada ukázala jako banální, na několik hodin zůstala záchranka uzemněná. K něčemu podobnému by už nemělo dojít.

Vrtulníky, používané slovenskou firmou, mají za sebou přes dvacet let v provozu, společnost ale ujišťuje, že jsou v bezvadném stavu. Vrtulníky, používané slovenskou firmou, mají za sebou přes dvacet let v provozu, společnost ale ujišťuje, že jsou v bezvadném stavu. Foto: Jan Procházka
Krátce po zahájení činnosti nového provozovatele však došlo k závadě, kvůli které musel tehdy jediný vrtulník nouzově přistát i s pacientem na palubě. Podle pilotů se jednalo o banální případ, který naopak demonstruje, jak vysoce se hledí na bezpečnost: v olejovém potrubí se objevila několik milimetrů dlouhá kovová štěpina,  kterou zaznamenaly bezpečnostní přístroje. Předpisy v takovém případě hovoří jasně: okamžitě přistát. Podle odborníků se takové věci vrtulníkům čas od času stávají a nejedná se o nic mimořádného. Krátce po zahájení činnosti nového provozovatele však došlo k závadě, kvůli které musel tehdy jediný vrtulník nouzově přistát i s pacientem na palubě. Podle pilotů se jednalo o banální případ, který naopak demonstruje, jak vysoce se hledí na bezpečnost: v olejovém potrubí se objevila několik milimetrů dlouhá kovová štěpina, kterou zaznamenaly bezpečnostní přístroje. Předpisy v takovém případě hovoří jasně: okamžitě přistát. Podle odborníků se takové věci vrtulníkům čas od času stávají a nejedná se o nic mimořádného. Foto: Jan Procházka
Práci s podvěsem mají Slováci natrénovanou z Tater. V Olomouckém kraji ji tolik nevyužijí, vrtulník totiž zvládne přistát i na sjezdovce. Jsou ale situace, kdy se jinak než na laně k pacientovi záchranář nedostane. Nejen v horách, ale například i během povodní. Práci s podvěsem mají Slováci natrénovanou z Tater. V Olomouckém kraji ji tolik nevyužijí, vrtulník totiž zvládne přistát i na sjezdovce. Jsou ale situace, kdy se jinak než na laně k pacientovi záchranář nedostane. Nejen v horách, ale například i během povodní. Foto: Jan Procházka
V Olomouci jsou od nynějška k zásahu vždy připraveny dva vrtulníky. Tak, jak to ukládá smlouva. V Olomouci jsou od nynějška k zásahu vždy připraveny dva vrtulníky. Tak, jak to ukládá smlouva. Foto: Jan Procházka
Společnost ATE sídlí v Popradu a je jediným provozovatelem letecké záchranky u našich východních sousedů. Kromě vrtulníků Agusta 109 využívá firma i modernější Bell 429. Ty ale létají jen na Slovensku. Společnost ATE sídlí v Popradu a je jediným provozovatelem letecké záchranky u našich východních sousedů. Kromě vrtulníků Agusta 109 využívá firma i modernější Bell 429. Ty ale létají jen na Slovensku. Foto: Jan Procházka