Reklama

Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána, venku je 6.6 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Letní čas je tady. Noc na neděli bude o hodinu kratší

Zprávy z regionu

28.3.2015

Autor: onar

Noc na neděli bude o hodinu kratší. Ve dvě hodiny ráno se ručičky posunou o šedesát minut dopředu a začne platit středoevropský letní čas. Dotkne se to zejména nočních cestujících, naopak kratší směnu budou mít ti, kteří v noci pracují.

Přestože na jaro už to vypadá pár týdnů, do letního času se budeme poprvé probouzet v neděli. Začne platit ve dvě hodiny ráno, ručičky se posunou o hodinu dopředu. Pracovníkům na nočních směnách se tak rázem přiblíží padla, naopak komplikace změna času způsobí na železnici. Vlaky totiž rázem naberou šedesátiminutová zpoždění. A dohánět je budou až do rána. "České dráhy se toto zpoždění budou snažit snížit například zkrácením pobytů ve stanicích, zůstanou ale zachovány přechody lůžkových a lehátkových vozů mezi jednotlivými nočními spoji. Cestující, kteří pojedou vlakem po změně času, by měli počítat s tím, že noční dálkové vlaky pojedou se zpožděním až šedesát minut," popsal mluvčí drah Petr Pošta a dodal, že problémy se dotknou patnácti dálkových vlaků. "Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože během změny času žádné nejedou a na tratě vyrážejí již podle letního času," ubezpečil Pošta a upozornil i na další možné komplikace. "Aby se z těchto nočních vlaků nepřenášela zpoždění na ostatní denní spoje, ranní přípoje vesměs nebudou na tyto zpožděné vlaky čekat," varoval.

S drobnými problémy musí počítat i cestující městskou hromadnou dopravou. Změna času se dotkne noční číslo 50. "Nebude uskutečněn spoj s odjezdem ve 2:07 ze zastávky Hlavní nádraží a s příjezdem ve 2:55 hodin zpět na Hlavní nádraží," sdělila mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.




Přehled vlaků, které budou kvůli změně času zpožděny
● R 403 Silesia Bohumín – Kraków odjede ze stanice Bohumín se zpožděním cca 30 – 60 minut, vlak čeká na přímé vozy od vlaků R 406 z Vídně a EN 445 z Prahy.
● R 406 Chopin Wien – Warszawa pojede v úseku Bohumín – Warszawa se zpožděním cca 60 minut, v Bohumíně budou zachovány přechody přímých vozů na rychlík R 403 do Krakova.
● R 407 Chopin Warszawa – Wien pojede v úseku Bohumín – Wien se zpožděním cca 60 minut, ve stanici Bohumín bude zajištěn přechod přímých vozů na rychlík R 442 do Prahy, ve stanici Břeclav bude dodržen přechod přímých vozů na EN 477 do Budapešti.
● R 442 Bohemia Humenné – Praha pojede v úseku Čadca – Praha hl.n. se zpožděním cca 60 minut.
● R 443 Bohemia Praha – Humenné pojede v úseku Ostrava-Svinov – Humenné se zpožděním cca 60 minut, v Bohumíně budou dodržen přechod přímých vozů na R 406 do Varšavy.
● EN 444 Slovakia Košice – Praha pojede v úseku Bohumín – Praha hl.n. se zpožděním cca 60 minut, lůžkový vůz č. 360 pojede ve vlaku ● ● EN 444 až do Prahy hl.n., kde bude přeřazen na rychlík R 612 do Chebu.
● EN 445 Slovakia Praha – Košice pojede v úseku Bohumín – Košice se zpožděním cca 60 minut, v Bohumíně bude zajištěn přechod přímých vozů na R 403 do Krakova.
● EN 457 Phoenix Oberhausen – Praha pojede v úseku Berlin Hbf – Dresden se zpožděním cca 60 minut, v úseku Dresden – Praha očekáváme zpoždění cca 45 – 50 minut.
● EN 459 Canopus Zürich – Praha pojede v úseku Erfurt – Praha hl.n. se zpožděním cca 60 minut.
● EN 476 Metropol Budapest – Praha – Berlin se vlivem změny času opozdí v úseku Pardubice hl.n. – Berlin Hbf. Předpokládané zpoždění odjezdu vlaku z Pardubic hl.n. bude cca 60 minut, v úseku Praha hl.n. – Berlin Hbf pojede vlak se zpožděním cca 45 – 50 minut. V Pardubicích bude dodržen přechod přímých vozů na rychlík R 878 do Prahy.
● EN 477 Metropol Berlin – Praha – Budapest pojede v úseku Brno hl.n. – Břeclav se zpožděním cca 60 minut, v úseku Břeclav – Budapešť očekáváme zpoždění cca 45 – 50 minut. V Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů na vlak R 407 do Vídně.
Se zhruba hodinovým zpožděním by v noci z 29. na 30. března měli počítat také cestující, kteří pojedou přímými vozy z Prahy do Amsterdamu, Curychu a Kodaně ve vlaku EN 456 Phoenix. V okamžiku změny času budou tyto vozy již mimo Českou republiku. Cestujících, kteří pojedou tímto spojem pouze v úseku Praha – Děčín – Berlín, se tak změna času nijak nedotkne.


Letní čas (SELČ) znamená posun hodinových ručiček o šedesát minut dopředu od středoevropského času (SEČ). Na našem území začal poprvé platit podobně jako v celém Rakousko-Uhersku v roce 1916, po vzniku samostatné republiky však byl zrušen. Posun ručiček byl znovu zaveden až během další války, protektorátní vláda ho v rámci úsporných opatření spustila 1. dubna 1940, na podzim se ale neposunovalo zpět. Letní čas proto tehdy trval více než dva roky, až do 4. října 1942. O rok později ho vláda zavedla znovu, platil však už jen v letních měsících a přežil i pád Berlína a dokonce i nástup další diktatury v roce 1948. V poválečném Československu ale šli v časových experimentech ještě dál. Od prosince 1946 do konce února následujícího roku byl zkušebně zaveden takzvaný zimní čas, kdy se ručičky posunuly o hodinu dozadu. Tento pokus se však neosvědčil a už nebyl opakován. Komunistická vláda v roce 1949 časové posuny zrušila. Obnoven byl znovu až o třicet let později a platí dodnes. Poslední změna nastala v roce 1996, kdy byl letní čas prodloužen o měsíc a končí místo září až v říjnu. Stejně jako v Česku funguje letní čas v celé Evropě s výjimkou Islandu. Raritou je Rusko, kde letní čas platí od roku 2011 nepřetržitě.

onar

Reklama

SMĚNÁRNA GALERIE MORITZ - MIFIN s.r.o.

Katalog firem » Finance » Směnárny

Směnárna BEZ POPLATKU. U vyšších částek poskytujeme kurzy dohodou. VIP kurzy již od 1000,- EUR. Netradiční měny BGN, HRK, HUF, PLN, RON,TRY,RUB,UAH a další. Dále nabízíme převody peněz W...