Reklama

Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej, venku je 12.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Levnější jízdenky, nové moderní vlaky. Kraj zatím revoluci na regionální železnici odmítá

Zprávy z regionu

2.12.2009

Autor: Jan Procházka

Klimatizace, internet, bezpečnost, pohodlí a levnější jízdenky. Tak mohlo už za dva roky vypadat cestování na regionálních tratích v kraji. Provozovat je chce společnost RegioJet šéfa Student Agency Radima Jančury. Kraj však nevypsal výběrové řízení a místo toho podepsal smlouvu s Českými drahami do roku 2019, přesto, že bývalý státní podnik nabízí o čtyřicet milionů vyšší cenu. Vše tak zůstane při starém.

Komfortní vlaky kraje na regionální tratě nepustí, lokálky ČD mají přednost

Vlaky by měly být běžným dopravním prostředkem i pro ty, kteří si mohou dovolit ujet desítky kilometrů vlastním autem. To je podle podnikatele Radima Jančury filosofie společnosti RegioJet. Ve svých vozech chce společnost nabízet podobný komfort, jako v autobusech Jančurovy firmy Student Agency - tedy klimatizaci, pohodlná sedadla, internet či denní tisk. Tyto požadavky splňují vozidla značky Siemens, která jsou prý spolehlivější i levnější než konkurenční škodovky, které na tratě nasazují České dráhy. "Jsou to lehké hliníkové vozy, žádné železné kolosy. Proto je i jejich provoz podstatně levnější. Navíc splňují náročná bezpečnostní kritéria," myslí si ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Většina nových vlaků by měla být elektrických. "Díky výkonným akumulátorům mohou jezdit na některých linkách elektrická vozidla, přestože trať elektrifikována není," prozradil Schmidt a dodal, že tyto stroje by společnost chtěla nasadit třeba na trať Uničov - Valašské Meziříčí.
Žluté vlaky nového dopravce by také měly zatočit s postrachem železniční dopravy - se zpožďováním. "Nabídli jsme ve smlouvě drakonické pokuty, které zaplatíme, pokud vlastní vinou naberou naše spoje zpoždění," řekl Schmidt.
Změnu by měli pocítit cestující i v peněženkách, RegioJet slibuje až o patnáct až dvacet procent levnější jízdenky.

Oranžové kraje nevěří ve žlutou revoluci na kolejích

Podnikatel Radim Jančura už má s dopravními revolucemi zkušenosti. Před lety žluté koráby jeho firmy Student Agency změnily dálkovou autobusovou dopravu a Jančura už delší dobu sbírá síly k útoku na koleje. Firma RegioJet, kterou pro expanzi na železnici založil, získala v rekordní době licenci a zaslala svou nabídku čtyřem krajům. Olomoucký byl mezi nimi. Třísetstránkový svazek, obsahující podrobně vypracovanou představu provozu regionální železniční dopravy, obdrželo hejtmanství 13. listopadu. Podle Jiřího Schmidta však kraj dosud nereagoval. "Kraj nám neodepsal na maily, nechce se s námi bavit ani po telefonu," postěžoval si Schmidt. "Konkrétní nabídka byla kraji skutečně doručena 13. listopadu letošního roku. S ohledem na její rozsah však nebylo možné ji dosud vyhodnotit," hájí úřad jeho mluvčí Ivo Heger.
Nabídky má ale zřejmě dobře přečtené místopředseda asociace krajů Radko Martínek. "To, co říká pan Jančura prostě není možné a svými sliby jen balamutí národ," uvedl v pondělních Událostech komentářích na České televizi. Podnikatel se však brání: "Nejedná se o žádné sliby. Oslovili jsme čtyři kraje a každý z nich dostal podrobně rozpracovanou a hlavně garantovanou nabídku. Máme vlastní prostředky i důvěru bank," řekl na dnešní tiskové konferenci Jančura. České dráhy mají podle něj výhodu, že vlaky, které provozují, zaplatily už minulé generace daňových poplatníků. Podle toho však některé vagony a lokomotivy vypadají. "My žádné vlaky v zásobě nemáme a proto bychom začali jezdit se zbrusu novými soupravami," vysvětlil podnikatel. S postupnou obnovou vozového parku České dráhy počítají, rozplánovaná je však do celých deseti let. Opotřebované staré vagony tak budou dál brázdit místní tratě. "Výhoda naší nabídky je, že lidé začnou jezdit novými vlaky hned, respektive od roku 2012 kdy by smlouva začala platit," upozornil Jančura. Vyhlídka na lepší časy se však zřejmě posouvá, neboť Olomoucký kraj už smlouvu na příštích deset let s ČD podepsal. Naději by podle Jiřího Schmidta mohlo být vypsání soutěží na provozování regionálních vlaků po jednotlivých územních celcích v kraji. "Smlouva, kterou kraj podepsal s ČD, to umožňuje," uvedl Schmidt.

Nabídka společnosti RegioJet by pro kraj měla být výhodnější i finančně. "Nabídli jsme cenu o téměř 40 milionů korun nižší než ČD. V průběhu deseti let by tak kraj ušetřil zhruba půl miliardy korun, úspory se navyšují vlivem inflace," řekl Jiří Schmidt.

Odbory jsou interní věc drah, myslí si Jančura

Často zmiňovaným strašákem v souvislosti s Českými drahami jsou odbory. Ty by se mohly postavit za zaměstnavatele, vzít si stát jako rukojmí a hrozit stávkou. "Málokdo si uvědomuje, že České dráhy už dávno nejsou státní. Je to stejná akciová společnost jako jsme my. Je v rozporu s evropskou legislativou, aby stát některé společnosti nadržoval. To, že je stát akcionářem, společnost nesmí nijak zvýhodňovat před ostatními. Musí tu zkrátka platit stejná pravidla pro všechny, což se, zdá se, neděje," myslí si Jančura. Pokud tedy na železnici vypukne stávka, je to podle něj interní záležitost Českých drah a společnost by měla dostat pokutu za každý neuskutečněný spoj.
Vstupem RegioJetu na regionální tratě by navíc vznikla nová pracovní místa. "Samozřejmě, že bychom potřebovali zkušené zaměstnance a pochopitelně bychom je lákali z řad ČD. A určitě je nenalákáme na nižší platy," uzavírá Jančura.

Jan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Reklama

Doubravský Dvůr

Katalog firem » Obchod » Farmářské a regionální prodejny

Náš statek Doubravský Dvůr se nachází nedaleko Litovle a navazuje na nejméně 400let starou tradici zemědělského hospodaření. Naše rodina zde žije a pečuje o krávy holštýnského plem...