Reklama

Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela, venku je 10.1 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Odklepnuto. Po nové trati budou jezdit tramvajové vlaky z oboustranných Varií

Zprávy z regionu

15.6.2012

Autor: Jan Procházka

Zvláštní místo na tramvajové mapě světa bude patřit Olomouci. Dopravní podnik už vysoutěžil oboustranné vozy pro trať na Nové Sady; budou jezdit v soupravách zapojených zádními částmi k sobě. Podobné tramvajové vlaky jezdí pouze v Budapešti. Nové vozy budou vycházet z osvědčených modelů Vario, první do Olomouce dorazí v půlce příštího roku.

Olomouc bude mít oboustranná Varia

Výběrové řízení na nové olomoucké tramvaje bylo zdárně ukončeno. Dodá je společnost Krnovské opravny a strojírny. Čtrnáct vozů označených VarioLF plus/O bude v Olomouci jezdit hlavně na nové trati přes Šantovku na Nové Sady. V budoucnu ale možná budou tramvaje jezdit až téměř do Slavonína. Novou trať chce radnice budovat postupně, po několika etapách. Odborníci proto museli vyřešit problém, kde se budou tramvaje otáčet do protisměru. Budování tramvajových smyček, které by sloužily jen pár let, nepřicházelo v úvahu. Rozhodli se proto konečné stanice vybavit pouze kolejovou úvratí, přes kterou tramvaj přejede do opačného směru. Takto otočená tramvaj by se ale musela celou trasu couvat, cestující by navíc museli nastupovat z vozovky. Řešením je právě oboustranný tramvajový vlak: tedy dva vozy s dveřmi po obou stranách, spojené zadními částmi. Řidič na konečné pouze přejde na druhou stranu soupravy. Podobné vlaky jezdí zatím v jediném městě na světě. Do maďarské Budapešti je v osmdesátých letech dodávala ČKD.

Poláci nakonec stížnost nepodali

Dopravní podnik souběžně s výběrovým řízením na nové tramvaje vyhlásil i soutěž na dodávku čtyř repasovaných vozidel. Oba vítězové byli známi už na konci dubna, proti se však postavili dva vyloučení uchazeči, shodou okolností oba z Polska. Ve hře byla stížnost u antimonopolního úřadu a podpis smluv se tím oddálil. Čtěte: Odmítnutý uchazeč brzdí výrobu tramvají pro novou trať. Možná nebudou včas » "Jelikož vyloučení uchazeči nepodali v zákonné době návrh na přezkoumání úkonu zadavatele, můžeme uzavřít smlouvy s vybranými uchazeči," konstatovala až dnes mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová. Smlouvy tak budou podepsány v nejbližších dnech.

Nové tramvaje budou stát stejně jako nová trať

Přestože oboustranné tramvaje budou raritou, jejich výroba se od konvenčních vozů nebude příliš lišit. "Podstata spočívá v technickém řešení. Náročnější než u běžných typů bude dodržení pevnostních parametrů hrubé stavby vozidla a projekt elektrické části vozidla, kde zákazník požaduje možnost spojení s dalšími již provozovanými tramvajemi," uvedl Zbyněk Šarman, ředitel Krnovských opraven a strojíren. Právě způsob zapojení je podle něj unikátní, oboustrannou tramvaj podobných parametrů už firma vyráběla například pro ostravský dopravní podnik, tam ale vozy jezdily konvenčním způsobem.
Výroba prototypového vozidla potrvá asi půl roku, průběžná doba výroby sériových kusů pak zabere zhruba čtyři měsíce. "To je srovnatelné s výrobou standardních jednostranných vozidel," podotkl Šarman. Tramvaj VarioLFplus/O bude mít pět dveří: troje na pravé a dvoje na levé straně. "Ke zmenšení v prostoru v salónu vozidla nedojde s ohledem na to, že bude použit vně výklopný typ dveřních křídel," ubezpečil Šarman.

Olomoucký dopravní podnik zaplatí jedno oboustranné Vario dvacet šest milionů korun, za čtrnáct kusů je to tři sta sedmdesát milionů korun. Samotná tramvajová trať má stát zhruba stejnou částku. Zatímco na trať přitečou peníze ze švýcarských fondů, na nové tramvaje pošle prostředky Evropská unie.

Základní technické údaje VarioLF plus/o.
Nízkopodlažní motorový vůz, oboustranný, jednočlánkový
Délka skříně 15 100 mm
Šířka skříně 2 480 mm
Vzdálenost otočných
čepů podvozků
7 500 mm
Výška podlahy nad TK 350 / 650 mm
Podíl nízké podlahy 36 %
Podíl adhezního pohonu 100 %
Maximální rychlost 65 km / hod
Trakční pohon asynchronní
Trakční výkon 4 x 80 kW
Vypružení podvozku dvoustupňové
Hmotnost prázdného voz 21 200 kg
Max. hm. obsazeného
vozu při 8 os/m2
32 050kg
Obsaditelnost při 8 os/m2 155 osob
Počet míst k sezení 24 + 2 sklopné

Jan Procházka

Reklama

TITANKOV s.r.o.

Katalog firem » Řemeslníci » Povrchová úprava kovu, skla, porcelánu

Povrchová úprava kovů PVD nitridem titanu - zlatá
-koupelnové doplňky
-hudební nástroje
-kování na dveře a okna
-doplňky auto-moto

TITANKOV s.r.o.
Chválkovická 151/82
Olomouc

mob:608912941