Reklama

Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert, venku je 23.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Odmítnutý uchazeč brzdí výrobu tramvají
 pro novou trať. Možná nebudou včas

Zprávy z regionu

29.5.2012

Autor: Jan Procházka

Už na začátku roku 2014 by se měli obyvatelé Nových Sadů dostat do centra tramvají. Přípravné práce na nové trati se už rozběhly, objevil se však nečekaný problém. Dopravní podnik možná nebude mít včas oboustranné vozy, které by na novou linku mohl nasadit. Výběrové řízení totiž brzdí odmítnutí uchazeči a zablokovat by je mohl antimonopolní úřad.

Tramvaje pro trať na Nové Sady možná nedorazí včas. Výběrové řízení na dodávku čtrnácti speciálních vozů mělo v těchto dnech už znát svého vítěze. Tramvaje s unikátní specifikací by měla dodat společnost Krnovské opravny a strojírny, k podpisu smlouvy však zatím zřejmě nedojde. Polské společnosti Pesa Bydgoszcz se totiž nelíbí, že ji dopravní podnik vyloučil z účasti v zadávacím řízení. "Bylo to z důvodu nesplnění požadovaných podmínek," konstatovala mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová. Následujících čtrnáct dní zřejmě bude pro podnik hodně horkých. "Zítra budeme polské společnosti odesílat rozhodnutí. Ze zákona mají deset dnů k tomu, aby se obrátili na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a podali návrh na přezkoumání úkonů," vysvětlila Kopřivová. Pokud to polská firma skutečně udělá, bude už záležet jenom na úřadu. "Nechci předjímat, jak by úřad rozhodl. Teoreticky ale hrozí, že nové tramvaje nebudeme mít včas," připustil ředitel dopravního podniku Vladimír Menšík. Antimonopolní úřad totiž nemá ze zákona žádnou lhůtu, ve které by měl rozhodnout. "Může to být měsíc, ale klidně i tři," podotkl Menšík, který připustil, že výsledkem by mohlo být i vypsání nového výběrového řízení. "Je tam prostě nebezpečí velkého zdržení," upozornil Menšík.
V konečném důsledku by mohlo dojít i k odkladu zahájení provozu nové linky. Město už na trať dostalo slíbenou dotaci ze švýcarských fondů a v současnosti probíhají přípravné práce. "Jsme přesvědčeni, že jsme nepochybili, k průtahům ale dojít může," domnívá se náměstek primátora Ivo Vlach, pod něhož spadá resort dopravy. V podmínkách výběrového řízení je krajní lhůta pro dodávku nových vozů poslední prosinec roku 2013, zatím se však počítalo s dodáním tramvají během podzimu. Trať na Nové Sady by pak měla být hotová tak, aby se cestující mohli projet novou linkou už počátkem roku 2014. "Máme sice čtyřměsíční rezervu mezi dodáním tramvají a otevřením trati, mohlo by se to ale dostat do opačného gardu, a to by byl velký problém," potvrdil Vlach. Dopravní podnik totiž nemůže na koleje na Nové Sady poslat klasické tramvaje. Trať se totiž bude v dalších letech zřejmě prodlužovat, a proto zatím nebude mít konečnou, na které by se vozy mohly otáčet do protisměru. Dopravní podnik proto potřebuje nové tramvaje s dveřmi po obou stranách. Na linku pak bude nasazovat soupravy spřažené zadními částmi. Právě ty jsou předmětem ohroženého výběrového řízení. "Jiné tramvaje, které bychom na trať mohli nasadit, nemáme," řekl Menšík.

Velmi podobná je situace i v dalším výběrovém řízení vypsaném souběžně. Dopravní podnik v něm chtěl zmodernizovat čtyři své starší tramvaje typu T3. Řízení vyhrála společnost Pragoimex. I tady však jeden odmítnutý uchazeč podal námitku, shodou okolností je to další polská společnost. Tato dodávka ale není pro podnik klíčová.

Dopravní podnik chce za nákup a modernizaci tramvají utratit 440 milionů korun, 272 milionů bude poskytnuto z evropských fondů.

Jan Procházka

Reklama

Přirozenou cestou

Katalog firem » Obchod » Zdravá výživa

Srdečně Vás zveme do naší prodejny Přirozenou cestou na Dolním náměstí č. 8/9. Nabízíme produkty pro radost a zdraví. Těšíme se na vás.

Filip