Reklama

Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav, venku je 11.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Olomouc Oldies: nádraží a jeho okolí v proměnách času, zavítal sem i Chruščov. A rostly tu stromy

Tipy a názory

1.2.2016

Autor: Jan Procházka

První díl našeho seriálu Olomouc Oldies vzbudil velký čtenářský zájem. V dnešním druhém dílu se podíváme na okolí olomouckého nádraží. Vezmeme vás na přelom devatenáctého a dvacátého století i do časů nedávných. A vylovili jsme z archivu i jeden unikát z konce padesátých let. Pionýři zdraví Nikitu Sergejeviče Chruščova...

Unikátní snímek z archivu ČTK. 9. července 1957 - Nikita Sergejevič Chruščov se na olomouckém nádraží vítá s občany. Nejvyšší muž Sovětského svazu se v Olomouci zastavil během své cesty po Československu. Podle dobového tisku se mu dostalo nadšeného přijetí. Unikátní snímek z archivu ČTK. 9. července 1957 - Nikita Sergejevič Chruščov se na olomouckém nádraží vítá s občany. Nejvyšší muž Sovětského svazu se v Olomouci zastavil během své cesty po Československu. Podle dobového tisku se mu dostalo nadšeného přijetí. Foto: ČTK

Když vyšel první díl našeho seriálu Olomouc Oldies, dorazila do redakce záplava mailů. Vesměs nám v nich děkujete, řada z vás navíc nabídla své vlastní archivy. Takový zájem jsme nečekali a děkujeme za něj. Dnešní díl jsme se rozhodli věnovat olomouckému nádraží a jeho okolí. Je to místo, které prošlo během poledních sto let obrovskou proměnou. A řadu z těch proměn si navíc ještě pamatujeme.
První vlak přijel do Olomouce 17. října 1841 z Vídně, o čtyři roky později bylo město spojeno i s Prahou. 1. dubna 1899 poprvé přijela k budově nádraží tramvaj. V roce 1936 se Olomouc dočkala nové nádražní budovy. Projektoval ji architekt Antonín Parkman. Rozsáhlá rekonstrukce přednádražního prostoru začala v roce 2001, dokončena byla v roce 2010. Poslední výraznou proměnou prostoru před nádražím byla přestavba někdejšího hotelu Sigma na dnešní Clarion.

Vůbec nejstarší krásně kolorovaná pohlednice, kterou jsme na téma nádraží objevili. Pochází z roku 1900 a je na ní zachycena původní budova. Vůbec nejstarší krásně kolorovaná pohlednice, kterou jsme na téma nádraží objevili. Pochází z roku 1900 a je na ní zachycena původní budova. Foto: archiv Milana Hořínka
Snímek z roku 1910 zachycuje atmosféru před nádražní budovou. Tehdy tu ještě dominovaly kočáry. Už o pár let později je vystřídala auta. A dnes? Zkuste tu zaparkovat. Snímek z roku 1910 zachycuje atmosféru před nádražní budovou. Tehdy tu ještě dominovaly kočáry. Už o pár let později je vystřídala auta. A dnes? Zkuste tu zaparkovat. Foto: archiv Milana Hořínka
Původní budova nádraží, jak ji zachytil neznámý fotograf krátce před první světovou válkou. Tramvaje k nádraží jezdily od roku 1899. Původní budova nádraží, jak ji zachytil neznámý fotograf krátce před první světovou válkou. Tramvaje k nádraží jezdily od roku 1899. Foto: archiv Milana Hořínka
Tramvajová točna ještě před budovou nádraží. Tipujeme vznik někdy po první světové válce. Ale jisti si nejsme. Tramvajová točna ještě před budovou nádraží. Tipujeme vznik někdy po první světové válce. Ale jisti si nejsme. Foto: wikimapia.org
Současná budova nádraží vznikla v letech 1936 - 1938. Tento snímek byl pořízen těsně po dokončení. Všimněte si množství zeleně. Ta z prostoru před nádražím postupně mizela, po rekonstrukci na počátku 21. století zůstalo stromů už jen pár, nahradily je hlavně keře. Současná budova nádraží vznikla v letech 1936 - 1938. Tento snímek byl pořízen těsně po dokončení. Všimněte si množství zeleně. Ta z prostoru před nádražím postupně mizela, po rekonstrukci na počátku 21. století zůstalo stromů už jen pár, nahradily je hlavně keře. Foto: archiv Milana Hořínka
Budova nádraží na snímku z roku 1964. Železničářské okřídlené kolo doplnila pěticípá hvězda.  Interiér moderní odbavovací haly je doplněn o historickou sgrafitovou výzdobu. Víte, kdo je jejím autorem? Napište nám na redakce@olomouc.cz. Nejrychlejší správná odpověď bude odměněna volňáskem do Premiere Cinemas. (Soutěž už má výherce, nejrychlejším z vás byl Jiří Stránský) Budova nádraží na snímku z roku 1964. Železničářské okřídlené kolo doplnila pěticípá hvězda. Interiér moderní odbavovací haly je doplněn o historickou sgrafitovou výzdobu. Víte, kdo je jejím autorem? Napište nám na redakce@olomouc.cz. Nejrychlejší správná odpověď bude odměněna volňáskem do Premiere Cinemas. (Soutěž už má výherce, nejrychlejším z vás byl Jiří Stránský) Foto: archiv Milana Hořínka
Přednádraží s dnešní Masarykovou třídou. U snímku chyběla datace, tak se můžeme jen domýšlet, z kterého roku pochází. Jedná se však pravděpodobně o šedesátá léta, tramvaj na snímku je typ T1, které v Olomouci jezdily od roku 1957. Přednádraží s dnešní Masarykovou třídou. U snímku chyběla datace, tak se můžeme jen domýšlet, z kterého roku pochází. Jedná se však pravděpodobně o šedesátá léta, tramvaj na snímku je typ T1, které v Olomouci jezdily od roku 1957. Foto: archiv Milana Hořínka
Tenhle snímek není tak starý, přesto už taky patří do historie. 13. června 2001 - přestavba přednádraží je v plném proudu. Na snímku roste jedna z budoucích novodobých dominant města - věžák RCO, buduje se také podzemní parkoviště Tenhle snímek není tak starý, přesto už taky patří do historie. 13. června 2001 - přestavba přednádraží je v plném proudu. Na snímku roste jedna z budoucích novodobých dominant města - věžák RCO, buduje se také podzemní parkoviště Foto: ČTK / Vladislav Galgonek
Ještě jeden pohled od nádražní budovy. Tentokrát známe dataci: psal se rok 1970. Ten parčík je úchvatný, nemyslíte? Ještě jeden pohled od nádražní budovy. Tentokrát známe dataci: psal se rok 1970. Ten parčík je úchvatný, nemyslíte? Foto: Bohumil Obenaus

Autor článkuJan Procházkaprochazka@olomouc.cz

Jan Procházka