zpravodajstvi.olomouc.cz - hlavní stránka
Dnes je pondělí 22. prosince 2014, svátek má Šimon
Aktuální teplota: 6.6 °C

Zpravodajství

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Budeme mít tramvajový unikát: vozy
s dveřmi po obou stranách, zapojené zády

28.2.2012 17:20

Tramvajoví fandové zřejmě zaplesají radostí. Olomouc možná bude mít unikátní vozy, jaké jinde nejezdí. Kvůli nové trati no Nové Sady, kde nebude točna, chce dopravní podnik nakoupit vozy, které lze do soupravy zapřáhnout zadními částmi k sobě. Řidič na konečné jen změní stanoviště. Má to však háček. V jednom z vozů by museli cestující nastupovat ze silnice. Tramvaje proto budou mít dveře po obou stranách.

Olomouc bude možná mít unikát. Specifické podmínky nové tramvajové trati na Nové sady si totiž zřejmě vynutí vůz šitý přímo na míru. "Byli jsme postaveni před problém, že nedostaneme točnu. To jsme museli řešit," vysvětlil provozní náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal. Nový vůz bude stejně dlouhý jako známé tramvaje T3 či jejich částečně nízkopodlažní nástupci Vario. "Vycházeli jsme ze stávajícího vozového parku. Potřebujeme tramvaje, které budou podobné," nastínil Zatloukal. Dopravní podnik tak vyloučil moderní mnohočlánkové vozy s kabinami na obou stranách, jaké jezdí na některých linkách například v Brně či Londýně.

Tramvaje s dveřmi po obou stranách, zapojené zadními částmi k sobě. Jediným městem, kde jezdí, je Budapešť. Vozy Tatra T5C pro toto město dodala před dvaceti lety ČKD.
Foto: archiv

"Nové tramvaje musí být schopné jezdit samostatně nebo v soupravách. A to jak klasických, tak v zapojení zadními částmi k sobě," upřesnil Zatloukal. Právě taková obousměrná souprava bude jezdit na Nové Sady. Řidič na konečné jen přestoupí do druhého vozu a přejede s ním do opačného směru. Má to však háček. Pokud by tímto způsobem byly zapojeny klasické tramvaje, jeden z vozů by měl dveře na opačné straně a cestující by museli nastupovat a vystupovat do vozovky. Olomoucký dopravní podnik chce proto tramvaje, které budou mít dveře po obou stranách. Takové vozy však žádný výrobce ve své standardní nabídce nemá. "Vypsali jsme soutěž a uvidíme, jestli se někdo přihlásí. Podle mého soudu si s tím ale nějaká společnost určitě poradí," domnívá se Zatloukal.

Řešením pro Olomouc bude zřejmě tramvaj typu Vario s dveřmi po obou stranách. Nebo obdobný model.
Foto: archiv DPMO

Přestože svět se podle něj ubírá cestou velkokapacitních mnohočlánkových tramvají dlouhých desítky metrů, Olomouc podle odborníka na tramvajovou dopravu Jiřího Vavrdy potřebuje jiné řešení. "Kloubové tramvaje mají pevné podvozky, což je mnohem náchylnější na údržbu trati. Běžně nemohou jezdit ani přes centrum. Navíc by byl problém kam s nimi, když nejezdí. Olomouc má sto let starou vozovnu, kam by se třicetimetrové kolosy nevešly," domnívá se Vavrda. A je tu i další problém. O víkendu by totiž tyto tramvaje jezdily prázdné. Řešením proto podle něj zřejmě bude konstrukční úprava Varií, jejichž výrobce, společnost Pragoimex, je v současnosti jedinou firmou, která klasické jednočlánkové vozy nabízí. "Zatím se varianta s dveřmi po obou stranách nevyrábí, ale nebude to představovat žádné složité úpravy. Jde jen o to osadit dvoje dveře navíc na levé straně a upravit software tak, aby se vozy spolu domluvily," vysvětlil Vavrda. Podobné tramvaje kdysi vyráběla ČKD. "Byla to zakázka pro Budapešť, kde prakticky neexistovaly točny. Typ T5C5 tam dosud tam jezdí. Už patnáct let se ale nevyrábí," doplnil Vavrda. Nikde jinde na světě podle něj podobné tramvaje nejezdí. Olomouc tak bude unikátem. "Nebude to asi vypadat moc hezky, ale z hlediska provozního i ekonomického je to nejlepší řešení," schvaluje výběr dopravního podniku Vavrda.

Obousměrná oboustranná tramvaj Škoda 19T ve Wroclavi. Podobný typ ale v Olomouci jezdit nebude, na zdejší koleje se nehodí.
Foto: archiv

Tramvaje schopné jezdit tam a zpět bez točny se budou městu hodit i po dobu opravy mostu na Masarykově třídě. V době uzavření mostu budou tramvaje končit před ním.

Tramvaje z počátku minulého století oboustranné i obousměrné byly.
Foto: archiv

Dopravní podnik plánuje nákup čtrnácti vozů, chce také modernizovat čtyři stávající. Rozpočet na tuto akci je 440 milionů korun, 272 milionů bude poskytnuto z evropských fondů. Dodávka by měla být kompletní do konce roku 2013.

Jan Procházka

Sdílet
Reklama
PREMIERE CINEMAS OLOMOUC

PREMIERE CINEMAS OLOMOUC je díky použití nejnovějších technologií a nejlepšího vybavení nejmodernějším multikinem na Moravě. Šesti sálové multikino s kapacitou 952 míst v obchodním centru Galerie Šantovka ...



TIP na DÁREK - Vonný difuzér

Vůně: mandarinka, koriandr. Dárek z Poznání - SLEVA 10% na další nákup.

Cena: 599 Kč

Přehled všech nabídek »

Další články v rubrice Zprávy z regionu

Fotogalerie

Půvab ve vodě: akvabely oslnily svou vánoční show

20.12.2014 | 38 fotografií

Facebook

Olomoučtí rotariáni předali v Anglii medaili siru Wintonovi

18.12.2014 | 10 fotografií

Facebook

Kdo byl první nevěrný? Muži, nebo ženy? V divadle se řeší Spor

18.12.2014 | 17 fotografií

Facebook

Na Hobita vyrazili skřeti, elfové i Glum

11.12.2014 | 14 fotografií

Facebook

© 1997-2014 NEJLEPŠÍ ADRESA a.s.
Všechna práva vyhrazena. Právní informace