Reklama

Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela, venku je 5.1 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Budeme mít tramvajový unikát: vozy
 s dveřmi po obou stranách, zapojené zády

Zprávy z regionu

28.2.2012

Autor: Jan Procházka

Tramvajoví fandové zřejmě zaplesají radostí. Olomouc možná bude mít unikátní vozy, jaké jinde nejezdí. Kvůli nové trati no Nové Sady, kde nebude točna, chce dopravní podnik nakoupit vozy, které lze do soupravy zapřáhnout zadními částmi k sobě. Řidič na konečné jen změní stanoviště. Má to však háček. V jednom z vozů by museli cestující nastupovat ze silnice. Tramvaje proto budou mít dveře po obou stranách.

Olomouc bude možná mít unikát. Specifické podmínky nové tramvajové trati na Nové sady si totiž zřejmě vynutí vůz šitý přímo na míru. "Byli jsme postaveni před problém, že nedostaneme točnu. To jsme museli řešit," vysvětlil provozní náměstek dopravního podniku Pavel Zatloukal. Nový vůz bude stejně dlouhý jako známé tramvaje T3 či jejich částečně nízkopodlažní nástupci Vario. "Vycházeli jsme ze stávajícího vozového parku. Potřebujeme tramvaje, které budou podobné," nastínil Zatloukal. Dopravní podnik tak vyloučil moderní mnohočlánkové vozy s kabinami na obou stranách, jaké jezdí na některých linkách například v Brně či Londýně.

"Nové tramvaje musí být schopné jezdit samostatně nebo v soupravách. A to jak klasických, tak v zapojení zadními částmi k sobě," upřesnil Zatloukal. Právě taková obousměrná souprava bude jezdit na Nové Sady. Řidič na konečné jen přestoupí do druhého vozu a přejede s ním do opačného směru. Má to však háček. Pokud by tímto způsobem byly zapojeny klasické tramvaje, jeden z vozů by měl dveře na opačné straně a cestující by museli nastupovat a vystupovat do vozovky. Olomoucký dopravní podnik chce proto tramvaje, které budou mít dveře po obou stranách. Takové vozy však žádný výrobce ve své standardní nabídce nemá. "Vypsali jsme soutěž a uvidíme, jestli se někdo přihlásí. Podle mého soudu si s tím ale nějaká společnost určitě poradí," domnívá se Zatloukal.

Přestože svět se podle něj ubírá cestou velkokapacitních mnohočlánkových tramvají dlouhých desítky metrů, Olomouc podle odborníka na tramvajovou dopravu Jiřího Vavrdy potřebuje jiné řešení. "Kloubové tramvaje mají pevné podvozky, což je mnohem náchylnější na údržbu trati. Běžně nemohou jezdit ani přes centrum. Navíc by byl problém kam s nimi, když nejezdí. Olomouc má sto let starou vozovnu, kam by se třicetimetrové kolosy nevešly," domnívá se Vavrda. A je tu i další problém. O víkendu by totiž tyto tramvaje jezdily prázdné. Řešením proto podle něj zřejmě bude konstrukční úprava Varií, jejichž výrobce, společnost Pragoimex, je v současnosti jedinou firmou, která klasické jednočlánkové vozy nabízí. "Zatím se varianta s dveřmi po obou stranách nevyrábí, ale nebude to představovat žádné složité úpravy. Jde jen o to osadit dvoje dveře navíc na levé straně a upravit software tak, aby se vozy spolu domluvily," vysvětlil Vavrda. Podobné tramvaje kdysi vyráběla ČKD. "Byla to zakázka pro Budapešť, kde prakticky neexistovaly točny. Typ T5C5 tam dosud tam jezdí. Už patnáct let se ale nevyrábí," doplnil Vavrda. Nikde jinde na světě podle něj podobné tramvaje nejezdí. Olomouc tak bude unikátem. "Nebude to asi vypadat moc hezky, ale z hlediska provozního i ekonomického je to nejlepší řešení," schvaluje výběr dopravního podniku Vavrda.

Tramvaje schopné jezdit tam a zpět bez točny se budou městu hodit i po dobu opravy mostu na Masarykově třídě. V době uzavření mostu budou tramvaje končit před ním.

Dopravní podnik plánuje nákup čtrnácti vozů, chce také modernizovat čtyři stávající. Rozpočet na tuto akci je 440 milionů korun, 272 milionů bude poskytnuto z evropských fondů. Dodávka by měla být kompletní do konce roku 2013.

Jan Procházka

Reklama

Přirozenou cestou

Katalog firem » Obchod » Zdravá výživa

Srdečně Vás zveme do naší prodejny Přirozenou cestou na Dolním náměstí č. 8/9. Nabízíme produkty pro radost a zdraví. Těšíme se na vás.

Filip