Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří, venku je 8.5 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Olomoučtí vědci přišli na to, že ptačí zpěv a lidský hlas vznikají stejně

Zprávy z regionu

30.11.2015

Autor: mrk

Ptáci a lidé tvoří zvuky stejným způsobem. K překvapivému zjištění dospěl mezinárodní tým vědců, v němž nechyběli ani odborníci na zkoumání lidského hlasu Jan Švec a Christian Herbst z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Výzkumníci vyvinuli speciální sestavu, díky které pronikli do hlubin hlasového orgánu ptáků a mohli detailně sledovat jeho fungování. Výsledky mnohaletého výzkumu zveřejnil jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů Nature Communications.

Ilustrační foto Ilustrační foto Foto: Ondřej Hlaváček

Jak vzniká lidský hlas je známo již od padesátých let minulého století, kdy tuto teorii popsal nizozemský vědec Janwillem van den Berg. Ten tvrdí, že hlas se tvoří díky tlaku vydechovaného vzduchu, který následně rozkmitá hlasivky. Vědci z Česka, Dánska a USA nyní potvrdili, že stejný princip funguje i u ptáků. "Pro mě je to zjištění fascinující. Ukazuje se, že hlas ptáků, který na první poslech může připomínat pískání, se tvoří díky kmitání ptačích "hlasivek" stejně jako u lidí. Někteří vědci to předpokládali, ale neexistovala metoda, jak to dokázat. Až nyní se podařilo v Dánsku vytvořit velice sofistikovanou experimentální sestavu a díky ní hypotézu potvrdit," uvedl Jan Švec, který se na výzkumu podílel.

Speciální zařízení vědcům umožnuje z opeřence vyjmout hlasový orgán a díky napojení na umělý krevní oběh jej udržet při životě. Následně do něj odborníci vhání proud vzduchu a pomocí senzorů tak zkoumají, jak ptačí hlasivky fungují. „Jsme schopni detailně natočit mechanismus tvorby zvuku u ptáků od zebřičky pestré po pštrosa pomocí vysokofrekvenčních kamer. Poprvé ukazujeme, že ptáci vytvářejí zvuk stejným způsobem jako lidé,” shrnul výsledky vedoucí týmu, biolog Coen Elemans z University of Southern Denmark.

Olomoučtí biofyzici spolupracovali s dánským týmem téměř tři roky. Podle nich jsou výsledky využitelné i pro zkoumání lidského hlasu. „Mozek ptáků se používá jako zjednodušený model pro pochopení práce lidského mozku ve vztahu k produkci hlasu a řeči. Nové poznatky o mechanismu tvorby zvuku u ptáků proto můžeme využít například pro lepší diagnostiku vývojových a neurologických poruch hlasu a řeči,“ doplnil Švec.

mrk