Reklama

Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav, venku je 1.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Pěna dní: Tramtarie představí inscenaci podle slavného románu Borise Viana

Kultura

8.12.2016

Autor: roc

Už zítra uvede Divadlo Tramtarie druhou premiéru letošní sezony: divadelní adaptaci legendárního románu Borise Viana Pěna dní. Režie se ujala hostující režisérka, jinak umělecká vedoucí Městského divadla ve Zlíně, Hana Mikolášková. Ta je podepsána například pod úspěšným titulem Psycho.

Foto: Jan Procházka
Foto: Jan Procházka

Divadlo Tramtarie uvádí Pěnu dní jako druhou premiéru v letošní sezoně. “Titul je zařazen do repertoáru divadla v rámci stěžejní dramaturgické linie literárních, filmových a komiksových adaptací. Žánrově navazuje Pěna dní na poetické texty A za Tracym tygr od Williama Saroyana a Romanci pro křídlovku Františka Hrubína, které uvedla Tramtarie v předchozích sezonách. Režisérkou inscenace je hostující Hana Mikolášková, která již v Tramtarii uvedla dvě žánrové adaptace: komiksovou Bohyni z města hříchu a horor Psycho Alfréda Hitchcocka. Pěna dní je tedy třetí spoluprací s touto renomovanou režisérkou,” sdělil umělecký šéf divadla Vladislav Kracík.

Pěna dní je nejslavnějším románem francouzského spisovatele Borise Viana. Ten poprvé vyšel v roce 1947. Hlavním hrdinou poetického, snově surrealistického příběhu o lásce a smrti je mladík Colin, který se zamiluje do neodolatelné Chloé. “Román je složen ze dvou značně odlišných částí. Zatímco první z nich je ve znamení nevázaného, bezstarostného dovádění skupiny mladých přátel, v rámci kterého proběhne i seznámení Colina s Chloé, jejich zamilování a následná svatba, tématem druhé části je naopak hrozba neodvratné smrti, kdy mladá Chloé onemocní těsně po svatbě nevyléčitelnou chorobou, která má ve snovém vianovském světě paradoxně poetický název: leknín na plicích. Pěna dní je především příběhem o pomíjivosti lidského štěstí a neodvratnosti tragického osudu,” prozradil Kracík.

Ústředním úkolem pro inscenační tým bylo podle Kracíka přeložit do divadelního jazyka literárně nesmírně nápaditý a barvitý surrealistický svět zamilovaného Colina. “Jako klíčový princip zvolila režisérka formu klaunství a klauniády. Tedy uměleckého oboru, který dokáže vytrhávat věci z jejich primárních funkcí a dávat jim nové, zábavné metafory. Hlavní hrdinové jsou tak nastylizováni do rolí někdy veselých, jindy zase smutných klaunů. Důraz byl kladen na humor a rozvolněnou fantazii hlavních hrdinů. Výraznou složkou inscenace je jednak senzitivní hudba Robina Schenka, rovněž zásadní je funkční scéna Hynka Petrželky. Ta má podobu jakéhosi stylizovaného skleníku, který dokáže vzbuzovat dojem prosluněného podkrovního bytu na začátku hry stejně dobře jako odosobněného hrobu v podobě skleněného mauzolea v samotném závěru. Scéna také dokáže zmenšovat prostor, jako symbol mizení vysněného světa hlavních protagonistů,” popsal Kracík.

V hlavních rolích Colina a Chloé se představí hostující herci Marie Vančurová a Filip Teller. Hostující trojlístek ještě doplňuje Miroslav Sýkora v roli kuchaře Nicolase. Z tramtarijního souboru se v inscenaci představí Jan Konopčík v roli nejlepšího Colinova přítele Chicka, Barbora Šebestíková jako jeho přítelkyně Alise, Jana Posníková se představí v roli Isis a v trojroli Jean Sol Partera, Myšky a Krista Václav Stojan.

roc