Reklama

Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav, venku je 18.2 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Konvoje na Povel, nenavazující tramvaje. Nemůžeme vyjít vstříc všem, hájí se DPMO

Zprávy z regionu

20.2.2013

Autor: Jan Procházka

Přijedete posledním vlakem a zjistíte, že poslední tramvaj odjela před pár minutami. Na sídliště jedou čtyři autobusové linky, jenže většina spojů jezdí v konvojích a mezi nimi jsou klidně půlhodinové mezery. Pro cestující nepříjemné situace, dopravní podnik se ale hájí: vycházíme ze sčítání cestujících a kdybychom hýbali s jednou linkou, ovlivní to jiné.

Poslední tramvaj na poslední vlak nepočká

Všední den, 23:21. Ze zastávky před hlavním nádražím odjíždí poslední dnešní tramvaj. Je v ní odhadem asi deset lidí. Stejné místo o devět minut později. Z nádražní haly postupně vychází čtrnáct lidí. Přijeli posledním vlakem ze Šumperka. Někteří dávají vydělat taxikářům, na jiné už čeká soukromý odvoz. "Kašlou na nás, kdo by se s námi vozil. Už nemám ani legitku, přece jim za takový servis nebudu platit. Cestou do práce jezdím načerno a zpátky jdu pěšky. Je to pěkná noční procházka, když neprší," ochotně se rozpovídá vysoký muž, který pracuje v jedné z uničovských hospod jako kuchař.
O šest minut později vyjde z haly dalších deset lidí. Z Litovle přijel definitivně poslední dnešní osobní vlak. Ani tito cestující už nezkoušejí štěstí s dopravním podnikem. Pouze starší paní optimisticky míří k zastávce tramvaje a při pohledu na informační tabuli se její výraz mění v téměř zuřivý. "To si snad dělají..." rozčílí se a dalších několik vět není publikovatelných. "Musela jsem dnes zůstat v práci déle. Když jezdím dřívějším spojem, není problém, a nějak automaticky jsem si myslela, že je snad logické, že na každý vlak navazuje nějaká tramvaj. Potřebuju se dostat na Litovelskou a to teď abych šla pěšky," svěřuje se už klidnějším tónem a dodává, abychom dopravnímu podniku vyřídili, že je to lumpárna. Jeho tisková mluvčí Magdaléna Kopřivová připouští, že by nebyl problém přidat jeden tramvajový spoj, odvolává se však na poslední verzi jízdního řádu z loňského prosince. "Nebylo cílem zajistit přípoj od všech vlaků, ale stanovit rozumné ukončení tramvajového provozu a následný začátek provozu nočních linek. Stanovení posledního odjezdu spoje linky číslo 4 ze zastávky Hlavní nádraží ve 23:21 vyšlo také ze sčítání cestujících," vysvětluje Kopřivová.

Na Povel v konvoji. Nebo pěšky

Všední den, 14:33, Tržnice. Na autobusovou zastávku přijíždí za sebou dva spoje, šestnáct a sedmnáct. Oba v rušném provozu nabraly skluz a jejich minutový rozptyl se setřel. Stojí za sebou, otevírají dveře prakticky ve stejnou chvíli a současně je i zavírají. Běžící redaktor, který se někde zapomněl, už nestihne ani jeden. Na zastávku Jižní by ho přitom odvezly oba. Nakonec se rozhodne počkat dvanáct minut do příjezdu další (podle infotabule opět zpožděné) šestnáctky. Žádná hrůza. Situace už je mnohem nepříjemnější v pozdních hodinách. Dopravní podnik totiž autobusové konvoje na trasu náměstí Hrdinů - Povel vypravuje pravidelně. A přidává se k němu i další dopravce vybavený žlutým označníkem jízdenek - Veolia Transport. Ve 20:12 vyjíždí z Tržnice linka 17, 20:16 jede 16 a 20:20 jede stejným směrem 728 Veolia. O hodinu později je to podobné, 21:21 jede linka 17, o minutu později 16 a 21:25 opět stejným směrem 728. Pokud cestujícímu konvoj ujede, má smůlu. Může na noční Tržnici s jejím specifickým ruchem počkat pouhých 22 minut, kdy tím směrem vyráží další šestnáctka. Nebo jít pěšky. "Je to opravdu na hlavu postavené. Proč jedou tři autobusy, pak díra a zase tři autobusy?" ptá se Aleš Fišer, který bydlí na Nových Sadech a pracuje v centru. "Přidejte k tomu ještě linku 14, která sídliště objíždí z druhé strany a pro nás, co bydlíme uprostřed, je taky použitelná. Ta se k tomu trojkonvoji taky ráda přidává," poznamenává Fišer. Změny jízdních řádů prý nemají vliv. "Zalíbilo se jim to už před lety. Maximálně něco posunou po pár minut, ale to udělají se všemi spoji, takže se reálně nic nestane," zlobí se Fišer.
Dopravní podnik se hájí, sjíždění spojů je prý typickou vlastností systému s linkami o různém intervalu. "Posouváním jednotlivých spojů na kterékoliv lince bychom interval na celé trase učinili nepravidelným. Zlepšením traťového intervalu v jednom úseku bychom naopak zhoršili traťový interval v úseku jiném, jelikož linky jsou vůči sobě v určitých vazbách, kdy třeba linky číslo 17 a 22 se pravidelně střídají tak, aby půlily linkové intervaly na polovinu," vysvětluje Magdaléna Kopřivová. Dopravní podnik je podle ní také vázán požadavky zaměstnavatelů: začátky a konci směn. "Dovolujeme si také podotknout, že linka číslo 16 sama o sobě nabízí večer z našeho pohledu dostatečný interval," dodává Kopřivová. Za sjíždění s linkou 728 podle ní není odpovědný dopravní podnik ani Veolia a zřejmě se tedy jedná o náhodu. "Koordinace jízdních řádů s příměstskou dopravou není standardně řešena na úrovni mezi dopravci, ale nestranným subjektem Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje," poznamenala Kopřivová.

Nespokojeným cestujícím doporučuje mluvčí dopravního podniku obrátit se na městský odbor dopravy, který připomínky občanů zapracovává do nových jízdních řádů. "Bohužel, MHD pro svoji hromadnost obvykle nemůže vyhovět požadavkům jednotlivců nebo ojedinělých skupin cestujících," krčí rameny Kopřivová.

Jan ProcházkaWeb: twitter.com/jan__prochazka

Reklama

Vlastivědná společnost muzejní v Olomouci

Katalog firem » Kultura a umění » Muzea, expozice, forty

Vlastivědná společnost muzejní v Olomouci je otevřeným sdružením lidí s různými zájmy. Spojuje zájemce o regionální historii, vlastivědu, přírodu a umění, stejně jako zájemce o úzce ...