Reklama

Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána, venku je 15.4 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Psycho, krev a humor. Pes, noc a nůž  je horor pro přemýšlivé

Kultura

18.11.2009

Autor: Ondřej Čížek

Kafkovská noční můra. Režisér Pavel Gejguš ji vytváří v moderní hororové inscenaci Pes, noc a nůž, kterou v české premiéře uvedlo Divadlo Tramtarie. V hlavní roli strach, zdrogovaná atmosféra, morbidní humor a vyšinuté postavy. Pro všechny, co rádi chytrost a zábavu naloženou v umělé krvi. Nejbližší repríza se uskuteční zítra v 19:30.

"Lidé sice vytvořili velká díla v oblasti kultury, zplodili Shakespeara a Mozarta, ale pak zas válčí a vzájemně se vraždí. Jsou někde mezi Bohem a zvířetem. Hra je o tom, že vrstva, pod kterou schováváme naše zvíře, je hodně tenká. Nemůžeme se na ni spolehnout…" napsal autor hry, německý dramatik Marius von Mayenburg v dopise režisérovi inscenace Pavlu Gejgušovi

Mačkáte se v Tramtarii v druhé řadě, v ruce stále ještě žmouláte stylový lístek s obrázkem nože s dlouhou ostrou čepelí, před vámi jeviště. Scéna. Stěna s telefonem, okénkem a jakýmsi otvorem. Vedle stěny dveře. Spodní otvor ve stěně plus klasické dveře. Postavy budou k odchodům a příchodům používat obé. Nechybí umyvadlo ani nemocniční kříž, nechybí ani M. Hlavní hrdina. Leží na zemi, probouzí se, zvedá se. Vypadá, že prožil rušný večer. Opice jako hrom. Absolutně netuší, kde je a jak se sem dostal. V dáli vyjí vlci. Je sám, pak přichází podivný typ v modré teplákovce s psím vodítkem v ruce. Píská a píská, shání svého psa. M. se dožaduje vysvětlení, chce pomoci. Nedostává se. Muž jen mluví o tom, že má hlad, že chce maso. Vytahuje nůž, M. snad ani nemá šanci se ubránit…

Hlad a pusto

Divák neví také nic. Je na tom stejně jako M. Proč tam je, proč ho hned na začátku chce někdo sežrat? Jistota je pryč, zůstávají jen náznaky a skrytá místa, která divák musí hned zpočátku odhalovat. Anebo nemusí. Kam se to M. dostal? Zvláštní svět, který dost možná postihla nějaká katastrofa. Místo vody se sype písek, lidí je málo, jsou hladoví, vraždí se mezi sebou, pojídají se nebo se alespoň snaží ulovit některého z posledních vlků. Anebo vlci se snaží ulovit je, mají taky hlad. Připomíná to postapokalyptickou vizi Cormaca McCarthyho z jeho románu Cesta. Lidí tu je také málo, také mají sklony ke kanibalismu a rovněž nejsou zkrátka tak úplně normální.
Zvrácený svět se zvráceným řádem. Jedna absurdita vedle druhé. M. se chce dostat domů, každou chvílí mu někdo chce pomoci, každou chvílí ho někdo chce dostat. Jeho pouť je v tomhle světe v podstatě jakýsi sled vyhrocených situací, které končí krvavou pointou. Totiž vraždou, prostým zapíchnutím. V jádru jsou všechny tyhle scény stejné, jen s menšími obměnami. M. je musí zažívat znovu a znovu. Zastaví se to někdy? A co když je to celé jenom totální fraška, jeden velký úlet. Žádný svět, žádná nová dimenze. Pouze noční můra. Nebo ještě jinak – absolutní halucinace. M. také hned několikrát zmiňuje fakt, že "pouze jedl mušle". A k tomu navíc ještě v srpnu. Co když je to zkrátka a jednoduše normální feťák, který se jen ztrácí ve svém drogovém opojení. Žádný zmatený hero, pouze narkoman, který to přehnal s dávkou mušlí. Anebo je to také celé jinak. Duo Gejguš/Mayenburg na vás neúnavně střílí jeden otazník za druhým.

Pes, noc a nůž je jedna z těch inscenací, o kterých by se dalo (a mělo) sáhodlouze debatovat v některém z kulturně pivních zařízení. Pilo by se, jedly by se mušle, diskutovalo, propíralo ze všech možných stran a úhlů. Pes, noc a nůž je psychedelický horor. Morbidní, krvavý, černohumorný. S atmosférou, která psychedelii ždímá stejně jako kytarové eskapády britských The Rascals. Skvěle ji ostatně podporuje nenápadná i důrazná hudba v podání Tomáše Bayera, člena kapely Narcotic Fields. Plus dávka typických hororových prvků. Gejguš jimi nešetří, využívá je neustále, ale opatrně. Bodání, sání krve, lidožrouctví, vytí vlků, poblikávající světla. Chce děsit, chce bavit, ale nesnaží se být zbytečně prvoplánový. Díky tomu mu vychází udržování napětí a rovněž série zhruba tří skoro až filmových lekaček. Jsou řemeslně zvládnuté, dobře načasované a hlavně jednoduše účinné. Alespoň při premiéře s sebou diváci trhali divoce. Ono slovo "filmových“ je na místě. Ve své filmovosti má Pes, noc a nůž blízko k inscenaci 39 stupňů, kterou pro pražské Dejvické divadlo režíroval jinak filmový tvůrce David Ondříček. A řeč není jenom o lekačkách, řeč je o rychlém střihu jednotlivých scén, o složitější práci se zvukem, s hudbou, osvětlením a herectví, které do popředí žene hlavně práci s detaily.

Na vlnách šílenství

Pes, noc a nůž je v podání Tramtarie podívaná pro tři herce. Ale také hned pro několik postav. Jediný Bořek Joura je tu od začátku do konce pouze jako M. Vystrašený, celkově vůbec dezorientovaný mladík, který je vláčen během událostí. Pronásleduje ho jedna absurdita za druhou, snaží se s nimi prát, ale moc mu to nevychází. Marně se snaží pochopit, bojí se, hledá se. Ztrácí naději, propadá se do čím dál většího chaosu, jednou je jako klučina s andělsky nevinným kukučem, podruhé jako těžký schizofrenik, co žije vlastní noční můru, brouzdá ve vlastním mikrosvětě. Joura se dokáže krotit, není zbytečně prudký, je uvěřitelný mimoň. Správně zpomalený a nechápavý.
Kdo chce s vlky býti, musí s nimi…na lov. Heslo, kterého se občas drží Alois Pešek. Hraje tu několik postav. Policistu s vizáží sado-maso experta, mlsného doktora, co své pacienty miluje k sežrání nebo třeba pohublého vlka, vůdce nebezpečně vyhladovělé smečky. V každé jeho postavě se nenásilně pojí strach a zábava. Jednou se vám hnusí, je slizký, bojíte se ho, vzápětí vás svou ujetostí dokáže rozesmát.
Postavy také střídá Petra Konvičková. Jednou hodná ochotná slečna, co chce zmatenému M. pomoci, podruhé zase vyzývavá nemocniční sestra, co nemá daleko ke krvežíznivé upírce. Neustále hledající vystrašenec, psychopatičtí policisté, vyšinuté sestry. Všichni jsou nevyzpytatelní, někdy odstrašující, někdy vtipní. Divné typy v divném světě v krásně divné inscenaci. Chrlí ze sebe rychlé stručné věty, které občas na první pohled nedávají smysl, přitom jsou zásadní. Hutná porce metafor, přesahů. S každým další zhlédnutím můžete nacházet další a další. Gejguš oživuje Mayenburgův svět, v němž si lidé jdou navzájem po krku, loví se. Není morálka, nejsou hranice. Lidé nejsou lidé nebo na svoje lidství už dávno zapomněli. Kromě hlavního hrdiny nemají ani to, co každého s lidstvím pojí. Totiž pupík. V nemocnici takové slovo neznají, netuší, co je pupeční šňůra. Jsou spíše jako upíři. Nenasytní, neodbytní, chtějí víc a víc a nepřestanou ani ve chvíli, kdy vše dostanou. Pokud po něčem touží, jdou doslova přes mrtvoly, jsou vůči ostatním lhostejní, arogantní, požírají se navzájem. Jedna velká a trefná kritika současné těžce konzumní společnosti.

???

Co je to tedy ve skutečnosti za místo? Jsme pouze v hlavě hlavní postavy nebo v budoucnosti, která nás přesně taková čeká a nemine? Ve finále otazníky zůstávají. Koloběh absurdních krváků se jakoby zasekává, utíná se. M. se sám pomalu stává bestií, vyčkává na další střet, je připravený, ale nic už nepřichází. Vyvrcholení neexistuje, nic nepokračuje, postavy zůstávají mrtvé, tlačítko s nápisem repeat už nefunguje. A je tomu tak dobře, neboť inscenace v závěru pomalu, ale jistě ztrácí podstatnou část své energie. Působí unaveně. Jakoby ten koloběh byl skutečně tak vyčerpávající i ve skutečnosti. Chyba to na jednu stranu je, ale na tu druhou zase ne. Vyberte si sami, tohle je otevřené a čistě subjektivní. Jinak Tramtarie sbírá body především za odvahu. Na jevišti si poradila s krví, věrohodným strachem, nezalekla se šíleností, hnusu ani hustého kouře, který v závěru nekompromisně pouští do prvních řad. Atmosféra natěsno. I halucinace můžou být fajn.

Ondřej Čížekcizek@olomouc.cz

Reklama

Obuv HULMAN

Katalog firem » Obchod

Dámské turistické boty z kvalitní nubukové kůže, skvělá obuv i do terénu a na houby.

Celá podešev je přišitá ke svršku, nehrozí rozlepení. Další pozitivum je pohodlí a polstrovaná kožená stélka.
V nabídce více barev i modelů.

Obuv Hulman
Denisova 19
772 00 Olomouc
otevřeno Po-Pá-9-18 hod.
So - 09-12 hod.
www.obuvhulman.cz
www.obuv-mustang.cz