Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa, venku je 14.3 °C

UPOZORNĚNÍ: Tento příspěvek je starší než 6 měsíců.
Níže uvedené informace mohou být zastaralé či neplatné!

Vědci z Univerzity Palackého vítězí doma
 i v zahraničí

Zprávy z regionu

7.2.2011

Autor: roc

Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci patří k nejúspěšnějším výzkumným zařízením v České republice. V konkurenci tří set ústavů a kateder obsadila šesté místo. Vyplývá to z Hodnocení výsledků výzkumu a vývoje, které schválila Rada pro výzkum.

Olomoucká přírodovědecká fakulta má ideální podmínky k tomu, aby v budoucnu ještě výrazněji posílila své vědecké aktivity. Vloni vznikla na fakultě dvě prestižní výzkumná centra podpořená v rámci operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. Nabídnou stovku lukrativních pracovních míst pro vysoce kvalifikované vědecké pracovníky.
"Šesté místo, na které jsme mezi všemi ústavy v ČR postoupili, je bez jakékoli skromnosti skvělé. Před Přírodovědeckou fakultou Univerzity Palackého jsou převážně jen elitní pražské ústavy. Pokud má někdo zájem dělat špičkovou vědu, pak je mimo hlavní město Olomouc nástroj první volby," zhodnotil děkan přírodovědecké fakulty Juraj Ševčík.
Vědci z olomoucké fakulty zabodovali kvalitními odbornými články, které uspěly na stránkách mezinárodních impaktovaných časopisů. Za loňský rok se ke slovu v mezinárodním kontextu přihlásilo na dvě stě sedmdesát úspěšných titulů. Ty byly publikovány například v Chemical Reviews, což je v současné době nejvýše postavený vědecký časopis, nebo v tradičně prestižních periodikách jako jsou Nature či jeho dceřiné časopisy Nature Chemistry and Biology. V hodnocení se každoročně bodují výsledky, kterých daná instituce dosáhla v uplynulém pětiletém období.

Mezi největší úspěchy olomouckých fyziků patří výzkum směřující k přípravě nejtenčího polovodiče na světě. Na Univerzitě Palackého tak může vzniknout jeden z nejmodernějších materiálů pro 21. století. Pokud se experimenty podaří dotáhnout, může nový nanomateriál nahradit běžně užívané křemíkové polovodiče ve všech mikroprocesorech a způsobit revoluci v elektrotechnickém průmyslu.
"Naši vědci jsou krok od objevu nového materiálu, který může výrazně ovlivnit vývoj elektroniky a dál zmenšovat a odlehčovat mobilní telefony, televize či počítače. Stejným směrem však mají nakročeno také vědci Andre Geim a Konstantin Novoselov z britského Manchesteru, čerství držitelé Nobelovy ceny za fyziku," uvedl generální ředitel Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů Radek Zbořil.
"Známe nejtenčí vodič - grafen, umíme připravit i nejtenčí izolant - fluorografen, ale cítíme, že tohle není zdaleka vše, co můžeme v oblasti výzkumu uhlíkových nanostruktur dokázat. Máme za sebou sérii pokusů a výpočtů směřujících k přípravě nového derivátu grafenu, který se jeví jako ideální polovodič," dodal vedoucí výzkumného programu centra a katedry fyzikální chemie Michal Otyepka. Okem neviditelný nanomateriál může nahradit stávající, mnohem objemnější polovodiče na bázi křemíku.

Mezi nejdůležitější nedávné výsledky optiků patří například návrh bezšumového zesilovače světla, který byl poté úspěšně testován v německém Erlangenu. Jde o zařízení, které bude významné pro zpracování informace nového typu, takzvané kvantové informace. Zesilovač může sloužit k potlačení ztrát vzniklých při přenosu signálu pomocí optických vláken či volným prostorem. Na poli kvantové fyziky jde o přelomový vynález, o jehož možné konstrukci se dlouho pochybovalo. Výsledky experimentu byly prezentovány v prestižním odborném časopise Nature Photonics.
Katedra zoologie přispěla k vysvětlení evoluce některých živočišných druhů a jejich vlastností - například ve spolupráci s japonskými a britskými pracovišti zjistila, jak se u brouků vyvíjejí mimikry, či objasnila, jak se vyvinuly skupiny, u nichž se nevyvíjejí dospělci a rozmnožují se již larvy.
Téměř půldruhé miliardy korun z evropských fondů zaštítí nejmodernější vědecká pracoviště, která zahájila na přírodovědecké fakultě svou činnost v loňském roce. V nových budovách tak budou instalovány nejmodernější přístroje, z nichž některé budou zcela unikátní i v evropském měřítku. Na výzkum nanotechnologií a optických technologií je zaměřeno Regionální centrum pokročilých technologií a materiálů, na šlechtění rostlin a biotechnologický výzkum se specializuje Centrum regionu Haná.
"Výsledek vědecké evaluace mě popravdě nijak nepřekvapuje, je jen vyústěním dlouhodobé špičkové vědecké práce na přírodovědecké fakultě. Také proto fakulta snad jako jediná v ČR získala dotaci na vznik dvou regionálních výzkumných center. Bezprostředně po zahájení činnosti začínáme pátrat po nadšených a především kvalitních vědeckých pracovnících. Do činnosti obou center by se na naší fakultě mělo zapojit přibližně sto nových vědců. Kdo se chce věnovat výzkumu, který v sobě spojuje excelentní publikační výstupy a přitom směřuje k transferu výsledků do průmyslové praxe, měl by vážně uvažovat právě o Univerzitě Palackého," upozornil Radek Zbořil.

roc

Přirozenou cestou

Katalog firem » Obchod » Zdravá výživa

Srdečně Vás zveme do naší prodejny Přirozenou cestou na Dolním náměstí č. 8/9. Nabízíme produkty pro radost a zdraví. Těšíme se na vás.

Filip